Elektromos autóval külföldön - határmenti körkép
Az elektromos autók térhódítása egyre látványosabban jelenik meg a hétköznapi életünkben is. A zöld rendszámos autók számának növekedése egyúttal az elektromos töltőpontok hálózatának kiépítését is kikényszeríti. Magyarországon a helyzet egész jónak mondható, tekintve, hogy sok helyen (pl. parkolókban és parkolóházakban, bevásárlóközpontok mélygarázsaiban, köztereken, üzemanyagtöltő állomásokon, stb.) szép számmal akadnak töltési lehetőségek, továbbá számos mobilapplikáció is a segítségünkre van a töltőhelyek felderítésében. De mi a helyzet akkor, ha külföldre tervezzük az utazásunkat egy zöld rendszámos autóval? Ennek néztünk most utána.
Az úti célunk, illetve a célország és az autónk adottságait tekintve már árnyaltabb a kép. Meg kell jegyezni, hogy egy elektromos autóval való távoli utazás alapos szervezést igényel, mivel a legtöbbjük csak 200-300 km-es távokat tud megtenni egyetlen töltéssel. Az utat így gondosan meg kell tervezni és lassabb a haladással kell számolni, mintha egy benzines vagy dízel járművel utaznánk.
Ausztria esetében nincs okunk félelemre, mivel átlagosan 60-70 kilométerenként találkozunk villámtöltési lehetőséggel. Ráadásul több szolgáltató is kiépítette hálózatát, ilyen pl. a Smatrics vagy a Wien Energie, és a Tesla is közel 20 helyen üzemeltet supercharger-eket, így olcsón lehet autózni az országban. A használathoz - akárcsak itthon - mindenképp szükség van egy úgynevezett RFID kártyára és az applikációra. Éppen ezért az utazás megkezdése előtt a töltőtérképen készítsünk több alternatív tervet arra az esetre, ha valami oknál fogva mégsem valósulna meg a töltési lehetőség. A RFID kártyát postai úton küldik, ezért figyeljünk rá, hogy időben elindítsuk az igénylést!
Szlovákia szintén felkészült a környezettudatos autók kiszolgálására. A GreenWay nevű szolgáltatóval karöltve országszerte átfogó töltőhálózatot építettek ki. A regisztráció után megkapott RFID kártyáért 6 euró kártyagyártási díjat kell fizetni. Három díjcsomagból választhatunk, és ha vállaljuk a havidíj fizetését, akkor kedvezőbb kWh alapú díjért tölthetünk. Ez a rendszer Lengyelországba is átnyúlik, továbbá a GreenWay kártya segítségével indíthatók az osztrák Smatrics és a szlovén Petrol töltők is. A roamingnak köszönhetően Németországban és a Benelux-államokban is rengeteg töltőállomás igénybe vehető a GreenWay kártyával.
A déli országok esetében Horvátország és Szlovénia is fontos úti cél a magyar turisták számára. A horvát Telekom által üzemeltetett Puni hálózat töltői az e-spots applikációval használhatók. A töltési hálózat itt is egészen jól kiépített, de a nyári szezonban a megnövekedett forgalom miatt bizony igen telített. Vannak ingyenes töltők, amelyek az üzletek nyitvatartása idején használhatóak. Az Elen szolgáltató töltői saját applikációval vagy RFID kártyával vehetők igénybe, a töltés itt egyelőre ingyenes. Szlovénia esetében a Petrol hálózat saját kártyájával lehet töltést indítani. A töltőpontok többnyire a benzinkutak környékére koncentrálódtak. Petrol kártya hiányában a töltők a OneCharge.eu oldalról is indíthatók, bár itt csak hitelkártya fedezettel lehet a töltést megkezdeni.
Romániában a Kaufland, illetve a Renovatio nevű cég üzemeltet töltőállomásokat, melyek fizetősek, és saját applikációjukon keresztül érhetők el. Itt a kiépítettség már kevésbé “hatótáv-barát”, érdemes nagyobb figyelmet fordítani az autó kapacitására és a szabad töltőpontok megtalálására.
Ukrajnában a legrosszabb a helyzet. Az infrastruktúra minősége általában mindenben elmarad a hazaitól és a nyugati szomszédainkétól, így nem meglepő, hogy a zöld töltési lehetőségek is rosszabbak. Ráadásul a háborús helyzet miatt minden ez irányú fejlődés megakadt, a meglévő töltőoszlopokon sem biztosított mindenhol a töltés, csak az ország nyugati részén van erre lehetőség. A töltőrendszert egy ukrán-lengyel vállalat, a Go-ToU építette, az országban főképp a helyi éttermek, bevásárlóközpontok környezetében telepítettek töltőállomásokat. A használat egyelőre ingyenes, és mint a legtöbb esetben, itt is saját applikáción keresztül lehet a töltést elindítani.
Összefoglalva, mint a legtöbb utazásnál, az elektromos autó esetében sem ússzuk meg a tervezést és az előbbiek miatt még gondosabban kell előkészülnünk, mint egy hagyományos meghajtású autó esetében. Mindenkit arra buzdítunk, hogy derítse fel a tervezett útvonalhoz kapcsolódóan a lehetséges opciókat, akár kérjen segítséget a helyi szállásadótól is, hogy minimálisra csökkenjen egy esetleges kellemetlen szituáció kialakulásának esélye.
Jó utat kíván a Zöldkötelező csapata!
Kösse meg nálunk új vagy használt gépjárműve kötelező biztosítását! Kattintson ide a kalkulációért, vagy kérjen ajánlatot munkatársainktól: https://zoldkotelezo.hu/calculation/kotelezo-biztositas-online